Zeilringen zijn de gaatjes die in schoenen zijn bevestigd of geponst, waardoor veters er doorheen kunnen. Wanneer je online of in een catalogus schoenen en riemen koopt, kan de beschrijving van deze artikelen ook een beschrijving bevatten van de specifieke gebruikte zeilringen. Elk oogje heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het is handig om de verschillende typen te kennen voordat je beslist welke schoen het beste bij je past.
GeslagenGeperforeerde zeilringen zijn het meest voorkomende type zeilringen, vooral op sneakers en nette schoenen. Deze ogen worden eenvoudig in het bovenmateriaal van de schoen gestanst, vaak versterkt met metalen ogen. Hoewel deze zeilringen het meest discreet zijn, en het meest geschikt voor nette schoenen, hebben ze de neiging om bij intensief gebruik en te strak aandraaien eraf te scheuren.
Met zwemvliezenOogjes met zwemvliezen zijn lussen van stof die in het bovenmateriaal van een schoen zijn genaaid. Dit soort oogjes wordt vaak gebruikt in fiets- en dansschoenen; deze activiteiten leggen veel druk op de voet en de stoffen oogjes zijn lichter en comfortabeler dan metalen ogen. Het nadeel van zeilringen is hun neiging om te scheuren en te scheuren, vooral als je de veters te strak trekt.
D ringD-ringogen zijn metalen lussen voor zwaar gebruik die aan het bovenmateriaal van de schoenen zijn vastgeklonken. Ze lijken op oogjes met zwemvliezen doordat de schoenveters door de lussen gaan, maar omdat ze van metaal zijn gemaakt, zijn ze duidelijk duurzamer dan stoffen veterringen. D-ringogen kunnen oncomfortabel zijn bij lange afstanden, omdat ze drukpunten op de voet veroorzaken.
VerslaafdHaakogen bestaan uit een haak die aan klinknagels of doorvoertules is bevestigd, vaak gebruikt voor de bovenste drie of vier rijen oogjes op laarzen of schaatsen. Wanneer de haak is bevestigd aan een geperforeerd oog met een metalen doorvoertule, heb je de mogelijkheid om je schoenveters normaal in te rijgen of om de haak te wikkelen. Haakogen versnellen het proces van het vast- en losmaken van schoenveters, aangezien het wikkelen van schoenveters om een haak sneller gaat dan ze inrijgen. |